tisdag 18 oktober 2011

Istanbul del2.

En av de bästa upplevelserna i Istanbul för min del var besöket på Istanbul Modern. Precis som överallt annars kryllade det av vakter, metalldetektorer och man fick då rakt inte fotografera inne på museet. Synd. Det var så himla mycket som var bra som jag hade velat dela med mig av.

Favoriter som Olafur Eliasson och Tomas Saraceno var representerade och bara det skulle ju räcka men utöver det dök det upp nya namn att undersöka. Fotografen Melisa Önel var nog min absoluta nya favorit. Hon ställde ut fotoserien Clouds from a different time. Bilderna var fantastiska, ljussättningen välgenomtänkt och placeringen och rummet fin fint. Tragiskt nog satt det en kvinna i ena hörnet o pratade i telefonen  på golvet i det lilla rummet just när jag kom (mycket lustigt egentligen). Det gjorde att jag kände mig lite ivägen och gick därifrån utan att riktigt känna in allting. Jag önskar att jag får chans att se Melisa Önel igen.

Andra namn med anteckningar som följde med mig var Michael Raedecker (teckning, broderi, natur/stad) och Çinar Eslek (Foto.) Nu när jag läser om den sitnämnde ikväll är jag verkligen glad att jag skrev hans namn. Jag gick nämligen tillbaka och skrev ner det då min intution sa att jag nog skulle det. Hans bilder i serien Therefore som var med i utställningen handlar nämligen om väldigt intressanta saker (läs via länk) och när jag läser om det förstår jag precis vad det var som fångade mitt intresse. Det sista namnet som jag vill nämna är Pae White som hade sitt verk Northern Smoke täckandes en vägg på övrevåningen. Det var något av det sjukaste jag sett. Jag trodde först att det var en sprayad graffiti men när jag gick närmare fattade jag att det var en helt sinnessjuk väv. Och om jag är imponerad av vävning i vanliga fall så var det här nog ändå snäppet större imponering. Fantastisk. Drömsk och kontrastfull. Min kopp av te så att säga.

Kvällensreflektion är dock att konstnärer utan hemsidor är jää äättejobbiga. Särskilt när de ställer ut på museum där man som besökare inte får fota. Även om länkarna inte leder till hemsidor så leder de ändå till något som kan få mig att minnas och kanske er andra att få en idé om vad jag pratar om.

En annan sak som jag tänker på är att jag är glad att jag skrev mitt PM innan jag googlade dessa konstnärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar