torsdag 31 januari 2013

Vad är min dröm?

Jag tecknar. 
Det känns nästan maniskt stundvis. Det känns som att det sitter i ryggraden. Jag känner det här. Det är, med risk för att låta fel, enkelt. Jag bara sätter mig ner, tar pennan och vet. Jag har bestämt mig för att bilderna ska få vara min utgångspunkt. Det är här jag hittar min grund. Varje teckning blir laddad med det jag hinner tänka under tiden jag skapar den. Jag hinner tänka en hel del.

Jag skriver ner saker som känns väsentliga i stunden. Reflektioner om vad är som är "min" estetik. Jag försöker samla mig och mitt arbete. Jag försöker hitta mig själv i röran. Jag försöker göra det via tecknandet och jag hoppas det kommer fungera.

Jag letar konstant efter ord. Ord för att beskriva det jag tänker. Varje linje är som ett obegripligt språk tills det möts av en annan linje och plötsligt talar någon slags mental jävla klarhet. Jag behöver ord för att förklara helheten. Jag försöker hålla mig kort, i tanken.

Jag tänker mycket just nu. Jag tänker på vem jag är och vad jag vill. Vad jag förväntar mig av mig själv och vad andra förväntar sig av mig. Jag tänker och undrar över min dröm. Vad är min dröm? Jag funderar på vad konst egentligen är och varför skillnaden på konst och konst måste var så stor. För det är så stora skillnader. Jag tycker det också. Jag undrar när man är konstnär. Är det när man har x antal utställningar på sitt CV? Är det när man får ett arbetsstipendium från konstnärsnämden eller är det när man kan sälja och "leva på" sin konst? Är det när någon annan kallar en för konstnär eller är det när man dricker rödvin till frukost. Kan man var konstnär utan att veta att man är det?

Vad gör man när man vill mer än vad man vet?
Jag tror man kastar sig handlöst ut.
Eller så är man feg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar